M-Blog

Matematyczne choinki

Matematyczne choinki

 

Zapytacie o co tu chodzi? Przecież choinka, to drzewko, które kojarzy nam się ze świętami, prezentami, ale czy z matematyką? Chyba raczej nie:) Pokaże Wam, że można patrzeć na choinki w pełni matematycznie.

 

Jak stworzyć matematyczne choinki?

Czy można taką choinkę stworzyć przy użyciu funkcji czy krzywych matematycznych? Oczywiście, przecież matematyka jest wszędzie.

W celu narysowania poniższych wykresów można posłużyć się kilkoma popularnymi funkcjami z małą modyfikacją ich wzorów, tzn. wstawmy |x| w miejsce x. Zmiana ta spowoduje, że otrzymamy zawsze funkcje parzyste, czyli ich wykresy będą symetryczne względem osi OY.

Zmieniając parametry we wzorach funkcji możemy ich wykresy przesuwać w dowolnym kierunku, kształtować ich wypukłości, odbijać symetrycznie, itp. Kolejną ważną sprawą jest podanie zakresu argumentów lub wartości funkcji w celu ograniczenia naszych gałązek, a dodając, np. równania okręgów można tworzyć matematyczne bombki na naszą choinkę.

Zaproponowałem moim uczniom stworzenie takich choinek, a że lubią wyzwania i mają odpowiednią wiedzę matematyczną, efekt jest świetny. Przy tej okazji również można wzbudzić zainteresowanie matematyką wśród uczniów.

 

Na początek moja własna twórczość:

 

 

Choinka paraboliczna

 

 

 

 

Choinka liniowa

 

 

Choinka homograficzna (wymierna)

 

 

Choinka logarytmiczna

 

 

Choinka trygonometryczna

 

 

Choinka pierwiastkowa (niewymierna)

 

 

 

 

A teraz zobaczcie efekty pracy moich zdolnych uczniów:)

 

 

 

Autor: Angelika Zboch - klasa 2g

 

 

 

 

Autor: Damian Gnat - klasa 2e

 

 

 

Autor: Karolina Bryndza - klasa 2g

 

 

 

Autor: Małgorzata Tłuścik - klasa 2e

 

 

 

Autor: Monika Michałek - klasa 2e

 

 

 

Autor: Aleksandra Rębisz - klasa 3e

 

 

Autor: Patryk Kułaga - klasa 3e

 

 

Autor: Patryk Pielaszkiewicz - klasa 2g

 

 

Autor: Aleksandra Wronka - klasa 2g

 

 

Autor: Karol Wieczorek - klasa 3e

 

 

 

Autor: Alicja Mazurek - klasa 2g

 

 

 

Autor: Paulina Smołecka - klasa 2g

Matematyczne bombki

 

 

 

To oczywiście nie jedyny sposób na narysowanie takich matematycznych choinek.

Pozostawiam czytelnikowi własną wyobraźnie i wiedzę matematyczną i zachęcam do matematyczno-świątecznej zabawy.


 


2014 Tomasz Grębski

 

 

Related Articles

logo 2022 joomla footer

© 2022 Tomasz Grębski MATEMATYKA