Zmiany na maturze od 2025 roku
Uncategorised
Odsłon: 126
\title{
Egzamin maturalny z matematyki 2024/2025: jakie zmiany czekają maturzystów?
}
ŹRÓDŁO: \\ https://www.nowaera.pl/egzamin-maturalny-artykuly/egzamin-maturalny-z-matematyki-2024-2025-jakie-zmiany-czekaja-maturzystow
Zanim padnie odpowiedź na tytułowe pytanie, warto na chwilę spojrzeć wstecz. Absolwenci 2025 rozpoczynali naukę w szkołach średnich w roku 2021 (liceum) lub 2020 (technikum), czyli ważny materiał z ostatnich klas szkoły podstawowej poznawali w trybie zdalnym.
Aby złagodzić negatywny wpływ szczególnych warunków, w jakich było prowadzone kształcenie w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, wprowadzono pewne ograniczenia w obszarze umiejętności diagnozowanych na egzaminie maturalnym. Aneksy CKE do informatorów zawęziły zakres kompetencji, które miały być przedmiotem badania na maturach w 2023 i 2024 roku. Zmniejszono także maksymalną liczbę punktów możliwych do uzyskania na maturze podstawowej z planowanych 50 do 46.
Matura podstawowa w roku 2025 zostanie przeprowadzana z użyciem arkusza egzaminacyjnego zawierającego:
- 20-25 zadań zamkniętych, za rozwiązanie których będzie można uzyskać 25 punktów,
- 7-14 zadań otwartych, dających możliwość uzyskania również 25 punktów.
Matura rozszerzona bez zmian - nadal do zdobycia będzie 50 punktów.
\title{
Najważniejsze zmiany w umiejętnościach maturalnych od 2025 r.
}
\section*{I. Liczby rzeczywiste}
\section*{Zakres podstawowy}
- Dodano przykład zadania dotyczącego umiejętności przeprowadzania prostych dowodów. Jest nim dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez 4 daje resztę 3, to nie jest kwadratem liczby całkowitej. Warto zauważyć, że jedną z najprostszych strategii przeprowadzenia tego dowodu jest rozumowanie nie wprost. Ten typ wnioskowania jest trudny dla maturzysty, którego umiejętności matematyczne są na średnim lub niskim poziomie.
- Poszerzono wykorzystanie własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych do obliczania procentów składanych nie tylko z kapitalizacją roczną.
- Usunięto nierówności typu \(|x-2|<3,|x+3| \geq 4\) (nierówności z wartością bezwzględną pojawiają się w zakresie rozszerzonym w dziale III).
\section*{II.Wyrażenia algebraiczne}
\section*{Zakres podstawowy}
- Usunięto umiejętności dotyczące wielomianów i wyrażeń wymiernych:
- Rozkładanie wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów.
- Dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych.
\footnotetext{
Pierwsza z tych zmian powoduje, że znaczna część zadań o wielomianach znajdujących się w podręcznikach, zbiorach zadań, a także w arkuszach maturalnych będzie wyłączona z matury na poziomie podstawowym, w tym popularne równania wielomianowe
}
typu: \(x^{3}-2 x^{2}-3 x+6=0{ }_{\text { }}\). Druga zmiana może natomiast nieco utrudnić nauczanie fizyki i innychprzedmiotów, w których umiejętność przekształcania wzorów może być przydatna.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Ograniczono umiejętność znajdowania pierwiastków wielomianu o współczynnikach całkowitych do pierwiastków, które są liczbami całkowitymi - pominięto pierwiastki wymierne.
- Dodano znajomosé wzoriow \(a^{n}-b^{n},(a+b)^{n} \mathrm{i}(a-b)^{n}\).
- Z zakresu podstawowego przeniesiono tu rozkład wielomianów na czynniki metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias oraz metodą grupowania wyrazów, a także dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych, np.:
\[
\frac{1}{x+1}-\frac{1}{x}, \frac{1}{x}+\frac{1}{x^{2}}+\frac{1}{x^{3}}, \frac{x+1}{x+2}+\frac{x-1}{x+1}
\]
- Pojawił się nowy zapis:
- Uczeń stosuje podstawowe własności trójkąta Pascala oraz następujące własności współczynnika dwumianowego (symbolu
\[
\begin{aligned}
& \binom{n}{0}=1,\binom{n}{1}=n,\binom{n}{n-1}=n \\
& \binom{n}{k}=\binom{n}{n-k},\binom{n}{k}+\binom{n}{k+1}=\binom{n+1}{k+1}
\end{aligned}
\]
\section*{III. Równania i nierówności}
\section*{Zakres podstawowy}
- Doprecyzowano brzmienie pkt.1., mówiącego o przekształcaniu równań i nierówności w sposób równoważny, poprzez dodanie przykładu równania: \(\frac{x}{x+1}=\frac{x+3}{2 x-1}\).
- Ograniczono zakres umiejętności interpretowania równań i nierówności sprzecznych oraz tożsamościowych do tych, które są liniowe.
- Pozostaje umiejętność rozwiązywania równań wielomianowych postaci \(W(x)=0\) dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej, natomiast usunięto zapis mówiący o równaniach, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania. Warto zauważyć, że mimo tego można rozwiązywać równania typu \(2 x^{3}+6 x^{2}-20 x=0\), gdyż można posłużyć się wyłączaniem jednomianu przed nawias (umiejętność II.3.). Poza zakresem podstawowym jest natomiast wyłączanie np. dwumianu przed nawias.
- W nowej podstawie programowej nie ma już rozwiązywania równań wymiernych postaci \(W(x)\), gdzie wielomiany
\[
V(x) \text { i } W(x)
\]
są w postaci iloczynowej. Zniknie zatem z arkuszy maturalnych kolejny popularny typ zadań.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Pojawia się tu usunięta z zakresu podstawowego umiejętność rozwiązywania równań wielomianowych postaci \(W(x)=0\) dla wielomianów, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
- Zmienił się typ równań i nierówności wymiernych, które uczeń powinien na poziomie rozszerzonym umieć rozwiązywać. Obecnie mówi się o równaniach i nierównościach wymiernych, które dadzą się sprowadzić do równania lub nierówności liniowej lub kwadratowej.
- Zrezygnowano z precyzowania za pomocą przykładów stopnia trudności równań i nierówności z wartością bezwzględną, które uczeń powinien umieć rozwiązywać.
- Zmieniono zapis dotyczący analizowania równań i nierówności (liniowych lub kwadratowych) z parametrem. Zamiast sformułowania „Uczeń podaje warunki, przy których rozwiązania mają żądaną własność" jest: „Uczeń podaje warunki, przy których rozwiązania mają określone znaki bądź należą do określonego przedziału".
- Wrócił zapis z poprzedniej podstawy programowej (nieobecny w Aneksie):
- Uczeń rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe.
- Z zakresu podstawowego przeniesiono rozwiązywanie równań wymiernych postaci \(\overline{W(x)}=0\), gdzie \(V(x)\) i \(W(x)\) są w postaci iloczynowej.
\section*{IV. Układy równań}
Zakres podstawowy - bez zmian.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Zmieniono opis dotyczący typu układów równań. Uczeń powinien umieć rozwiązywać układy równań liniowych i kwadratowych z dwiema niewiadomymi, które można sprowadzić do równania kwadratowego lub liniowego, a które nie są trudniejsze niż
\[
\left\{\begin{array}{l}
x^{2}+y^{2}+a x+b y=c \\
x^{2}+y^{2}+d x+e y=f
\end{array}\right.
\]
\section*{V. Funkcje}
\section*{Zakres podstawowy}
- Usunięto umiejętność szkicowania na podstawie wykresu funkcji wykresów funkcji \(y=f(x)\) i \(y=-f(x)\) i \(y=f(-x)\)
- Dodano umiejętność posługiwania się funkcją
\[
f(x)=\frac{a}{x^{\prime}}
\] zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Z zakresu podstawowego przeniesiono tu rysowanie wykresu \({ }_{\text {funkcji }} y=-f(x)_{\text {oraz }} y=f(-x),_{\text {gdy dany jest wykres funkcji }} y=f(x)\)
- Usunięto umiejętność rysowania wykresu funkcji \(y=|f(x)|{ }_{\text {gdy dany jest wykres }} y=f(x)\).
- Dopisano dwie nowe umiejętności:
- Uczeń posługuje się złożeniami funkcji.
- Uczeń dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja
\[
f(x)=\frac{x-1}{x+2} \text { jest monotoniczna w przedziale }(-\infty ;-2)
\]
\section*{VI. Ciągi}
- Dodano umiejętność obliczania początkowych wyrazów ciągów określonych rekurencyjnie.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Tu także wprowadzono jedną zmianę, ustalając, że uczeń przy obliczaniu granic powinien umieć stosować twierdzenie o trzech ciągach.
\section*{VII. Trygonometria}
\section*{Zakres podstawowy}
- Rozwiązywanie trójkątów ograniczono do trójkątów prostokątnych
- W Warunkach i sposobie realizacji podstawy programowej jest informacja, że uczniowie powinni umieć korzystać z tablic matematycznych i kalkulatora w dwóch celach: wyznaczania przybliżonych wartości funkcji trygonometrycznych danego kąta oraz określenia kąta, dla którego funkcja trygonometryczna osiąga określoną wartość.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Jedyna zmiana to wykreślenie przykładu równania trygonometrycznego, które miało wyznaczać stopień trudności takich równań.
\section*{VIII. Planimetria}
Z obu zakresów wykreślono twierdzenie o dwusiecznej kąta i twierdzenie o kącie między styczną a cięciwą.
\section*{Zakres podstawowy}
- Istotna zmiana, zwłaszcza w kontekście matury, jest umieszczenie w nowej podstawie programowej umiejętności przeprowadzania dowodów geometrycznych
- Drobniejszą zmianą jest dodanie ortocentrum do punktów szczególnych w trójkącie, które uczeń powinien umieć wskazać.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Umiejętność przeprowadzania dowodów geometrycznych przeniesiono do zakresu podstawowego.
\section*{IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej}
Z obu zakresów wykreślono obliczanie odległości punktu od prostej
Zakres podstawowy
- Dodano umiejętność posługiwania się równaniem prostej w postaci ogólnej.
- Usunięto wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu. Niemniej jednak w punkcie 1. zapisana jest umiejętność rozpoznawania wzajemnego położenia dwóch prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, więc stosowanie kryterium prostopadłości (iloczyn współczynników kierunkowych równy -1) jako narzędzia do rozstrzygania o takim właśnie położeniu mieści się w zakresie podstawowym.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Z zakresu podstawowego przeniesiono tu wyznaczanie równania prostej prostopadłej do zadanej prostej i prostej stycznej do zadanego okręgu.
- Usunięto umiejętność znajdowania punktów wspólnych prostej i paraboli, ale zostawiono umiejętność znajdowania punktów wspólnych prostej i okręgu.
- Dodano umiejętność znajdowania punktów wspólnych dwóch okręgów.
- Poszerzono zakres umiejętności związanych z wektorami o dodawanie wektorów i mnożenie wektora przez liczbę. Oba te działania uczeń powinien umieć wykonywać zarówno analitycznie, jak i geometrycznie.
\section*{X. Stereometria}
\section*{Zakres podstawowy}
- Z zakresu rozszerzonego przeniesiono umiejętność posługiwania się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami oraz rozpoznawanie i obliczanie miar kątów między ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach
- Dodano umiejętności dotyczące brył obrotowych: rozpoznawanie w walcach i w stożkach kątów między odcinkami oraz kątów między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), obliczanie miary tych kątów, obliczanie objętości i pola powierzchni walca, stożka i kuli.
- Umiejętność wykorzystywania zależności między objętościami brył podobnych rozszerzono na dowolne bryły, bez zawężania do graniastosłupów i ostrosłupów.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Usunięto umiejętności posługiwania się pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami oraz rozpoznawania i obliczania miar kątów między ścianami w graniastosłupach i ostrosłupach w związku z przeniesieniem ich do zakresu podstawowego.
- Usunięto umiejętność określania, jaką figurą jest dany przekrój prostopadłościanu płaszczyzną
\section*{XI. Kombinatoryka}
Zakres podstawowy - bez zmian.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Do umiejętności stosowania współczynnika dwumianowego dopisano również stosowanie jego własności.
\section*{XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka}
\section*{Z obu zakresów wykreślono obliczanie odchylenia standardowego zestawu danych.}
Zakres podstawowy - prócz powyższej uwagi bez zmian.
Zakres rozszerzony
- Nowym elementem jest umiejętność stosowania wzoru Bayesa.
\section*{XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy}
Zakres podstawowy - bez zmian.
\section*{Zakres rozszerzony}
- Dodano umiejętność stosowania własności Darboux do uzasadniania istnienia miejsca zerowego funkcji.
- Oprócz interpretacji geometrycznej pochodnej uczeń powinien teraz znać również interpretację fizyczną.
- Dodano umiejętność obliczania pochodnej funkcji złożonej.
\section*{Nowe umiejętności na maturze od 2025 r.}
W omówionych zmianach niejednokrotnie anonsowano pojawienie się nowych umiejętności, które nie były zapisane w Aneksach, a zatem nie były sprawdzane na maturze w 2023 czy 2024 roku. Warto poszukać w podręcznikach, zbiorach zadań czy innych źródłach takich zadań i sprawdzić, jak radzą sobie z nimi ci, którzy w maju 2025 roku przystąpią do matury. Poniżej zamieszczone są przykłady trzech takich zadań dla zakresu podstawowego.
\section*{Zadanie 1.}
Wykaż, że jeśli liczba przy dzieleniu przez 7 daje resztę 5 , to nie jest kwadratem liczby całkowitej.
\section*{Zadanie 2.}
Na przyprostokątnych \(A B\) i \(A C\) trójkąta prostokątnego równoramiennego \(A B C\) obrano odpowiednio punkty \(D\) i \(E\) tak, że odcinek \(D E\) jest równoległy do przeciwprostokątnej i dzieli trójkąt na dwie figury o równych polach. Wykaż, że \(|D E|=|A B|\).
Zadanie 3. (Informator o egzaminie maturalnym z matematyki jako przedmiotu obowiązkowego, poziom podstawowy, od roku szkolnego 2024/2025)
Hania zaprojektowała i wykonała czapeczkę na bal urodzinowy młodszego brata. Czapeczka miała kształt powierzchni bocznej stożka o średnicy podstawy \(d=20 \mathrm{~cm}\), wysokości \(H=25 \mathrm{~cm}\) i tworzącej \(l\).
Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Kąt rozwarcia stożka, którego powierzchnią boczną jest czapeczka, ma miarę (w zaokrągleniu do \(1^{\circ}\) )
A. \(44^{\circ}\) B. \(136^{\circ}\) C. \(22^{\circ}\) D. \(68^{\circ}\)
\section*{Matura z matematyki w 2025 r. - łatwiejsza czy trudniejsza?}
Na zakończenie warto postawić jeszcze jedno pytanie, nurtujące uczniów i nauczycieli: Czy matura podstawowa w roku 2025 będzie łatwiejsza czy trudniejsza od tych, które odbyły się w latach 2023 i 2024? Odpowiedzi mogą być dwie.
\section*{Będzie trudniejsza, bo:}
- zwiększono zakres materiału, dodając niektóre umiejętności (np. dowody geometryczne, bryły obrotowe),
- nie będzie już „maturalnych pewniaków" - równań wielomianowych i równań wymiernych w postaci takiej jak na ostatnich maturach,
- może zwiększyć się liczba zadań otwartych przy niezmienionym czasie trwania egzaminu,
- liczba punktów możliwych do uzyskania wzrasta z 46 do 50 ,
- egzaminy w poprzednich latach mogły być nieco łatwiejsze ze względu na obciążenia covidowe; teraz gdy sytuacja jest unormowana, CKE może nieznacznie „podnieść poprzeczkę",
- w materiałach CKE z ostatnich kilku lat widać odchodzenie od zadań sprawdzających wiedzę faktograficzną i umiejętność stosowania prostych algorytmów oraz przywiązywanie coraz większej wagi do umiejętności analitycznych, myślenia logicznego, tworzenia strategii rozwiązania problemu.
\section*{Będzie łatwiejsza, bo:}
- dokonano pewnych ograniczeń w zakresie opanowania niektórych umiejętności zapisanych w podstawie programowej, część bardziej złożonych umiejętności usunięto (np. obliczanie odchylenia standardowego),
- w nowej podstawie i w materiałach CKE widać tendencję do proponowania uczniom zadań sprawdzających praktyczne umiejętności, przez co mogą one być łatwiej analizowane i rozwiązywane z udziałem wiedzy i doświadczenia pozaszkolnego,
- przez ostatnich kilka lat nagromadziło się sporo materiałów ćwiczeniowych dla uczniów i metodycznych dla nauczycieli (arkusze próbne i właściwe, informator, publikacje z przykładowymi arkuszami lub z zestawami zadań, repetytoria).
Nikt nie jest w stanie udzielić teraz jednoznacznej odpowiedzi. Bardzo wiele zależy od decyzji, które zapadną podczas tworzenia zestawów egzaminacyjnych w CKE. Na to uczniowie i ich nauczyciele nie mają wpływu. Warto zatem skupić się na tym, co można ukształtować samemu lub na poziomie klasy w szkole. Ważne jest, aby nauczyciele wzbudzili u swoich podopiecznych pozytywną motywację do rzetelnych przygotowań, a uczniowie podjęli solidną pracę i bez stresu, z bogatą wiedzą przystąpili do matury. Wtedy omówione wcześniej zmiany z pewnością okażą się nie takie straszne, a radość z sukcesu będzie udziałem wszystkich.
\section*{ŻRÓDŁO:}
https://www.nowaera.pl/egzamin-maturalny-artykuly/egzamin-maturalny-z-matematyki-2024-2025-jakie-zmiany-czekaja-maturzystow