Moje instrumenty

Ensoniq KS-32 (1992)

Ensoniq KS-32 (1992)

„Poczucie prawdziwego fortepianu plus funkcje stacji roboczej MIDI” to słowa towarzyszące najnowszemu dodatkowi do rodziny klawiatur Ensoniq – KS-32. Wydaje się, że jest to „syntezator z wyczuciem” skierowany przede wszystkim do osób, które wolą grać na klawiszach niż je programować.

Ensoniq zatytułował go „studio MIDI z wyważoną akcją” i spośród tych czterech starannie dobranych słów to właśnie dwa pierwsze są prawdopodobnie najważniejsze z punktu widzenia rynku docelowego.
Ensoniq przykłada dużą wagę do wyczucia i reakcji KS-32. „Jako pianista” – nuci literatura – „dotyk twojego instrumentu jest najważniejszą cechą. Reagujesz na instrument, grasz lepiej, gdy on ci coś oddaje…”. Ale oczywiście ważona klawiatura to nie jedyny element akcji. Jest dołączony do wielobarwowego programowalnego syntezatora cyfrowego, z wbudowanymi efektami FX, 16-ścieżkowym sekwencerem i możliwościami klawiatury głównej MIDI.


A co z tą nowo zaprojektowaną klawiaturą ważoną? Czy gra na nim, jak twierdzi literatura sprzedażowa, „jak siedzenie przy ulubionym pianinie?”
Sekretem, oprócz ciężarków wbudowanych w same klawisze, jest coś, co nazywa się mechanizmem ważonym latającym. Za każdym razem, gdy naciskasz klawisz, jest on wyrzucany do przodu i do góry, w sposób zaprojektowany, aby symulować fizyczny ruch młotków wewnątrz fortepianu akustycznego. Działa zaskakująco dobrze, nadając klawiszom lekkie poczucie luzu, które jest charakterystyczne dla akcji młoteczków w wielu fortepianach akustycznych.

Presety fortepianowe są generalnie znakomite – przynajmniej dla uszu klawiszowca. Prawdziwi pianiści mogą nadal tęsknić za tymi naturalnymi rezonansami, które mogą zapewnić tylko prawdziwe struny i drewno. Wszystkie fortepiany KS-32 mają bardzo określony charakter – od Eltona Johna z mocnego Rock Granda po 90s. Pianina elektryczne również obejmują dobry zakres, w tym niektóre przekonujące w stylu Rodos, a w przypadku klasyków z innej epoki klawesyny są szczególnie realistyczne.

Oprócz melodyjnych dźwięków jest tu także pełen arsenał instrumentów bębnowych i perkusyjnych obejmujących typowe kąty zestawów rockowych, popowych, tanecznych, latynoskich i elektro. Wśród nich jest kilka bardziej niezwykłych gadżetów: spróbuj wyobrazić sobie, jak brzmią Steam Drum, Synth Kiss i Slinky Pop. Początkowo dźwięki perkusji są zorganizowane w 20 różnych zestawach, z różnymi ich komponentami rozłożonymi na klawiaturze. Dwie opcje dają dźwięki zestawu lub perkusji mapowane zgodnie ze specyfikacją General MIDI.

Wbudowane presety można rozszerzać za pomocą kart ROM i RAM, zapewniając dostęp do 340 dźwięków jednocześnie. Ponieważ KS-32 jest w pełni kompatybilny ze wszystkimi dźwiękami stworzonymi dla serii instrumentów SQ, do wyboru jest ponad 1000 różnych dźwięków.
Dobrą wiadomością jest to, że są w pełni programowalne i oferują szeroki wybór parametrów na efekt. Ponadto cała konfiguracja efektów, wraz z modyfikacjami, jest zapisywana jako część danych dla każdego dźwięku. Biorąc pod uwagę, że efekty są integralną częścią mocy wielu dźwięków, w dzisiejszych czasach jest dokładnie tak, jak powinno.

KS-32 jest przyjazny dla użytkownika, wszechstronny, stosunkowo wyrafinowany i może działać jako samodzielna muzyczna stacja robocza lub jako centralny instrument w głębokiej i znaczącej relacji z MIDI.

 

 

 

Nowa strona 2