KONKURS Z MATEMATYKI ROK PRZED MATURĄ 2024 (UMCS Lublin)
I ETAP
Czas pracy 90 minut
25.03.2024
Podczas konkursu, tak jak na maturze, możesz korzystać z karty wybranych wzorów, kalkulatora oraz linijki.
Sprawdź czy arkusz konkursowy zawiera 12 stron (łącznie z brudnopisem). Ewentualny brak zgłoś członkowi zespołu nadzorującego.
Rozwiązania i odpowiedzi zapisz w miejscu na to przeznaczonym przy każdym zadaniu.
W rozwiązaniach zadań rachunkowych przedstaw tok rozumowania prowadzący do ostatecznego wyniku. Pamiętaj o podawaniu jednostek.
Pisz czytelnie. Używaj długopisu bądź pióra z czarnym lub niebieskim tuszem (atramentem).
Nie używaj korektora, błędne zapisy wyraźnie przekreśl.
Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.
Przy każdym zadaniu zaznaczona jest liczba punktów, które można otrzymać za prawidłowe rozwiązanie tego zadania. W przypadku zadań testowych maksymalna liczba punktów odpowiada liczbie prawidłowych odpowiedzi.
Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie
61 punktów
Konkurs realizowany w ramach projektu „Ucz się z MaFil-ą 3" na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, dofinansowanego ze środków budżetu państwa w programie: Społeczna odpowiedzialność nauki: Popularyzacja nauki i promocja sportu
w zbiorze liczb rzeczywistych ma:
A. 0 rozwiązań
B. 1 rozwiązanie
C. 2 rozwiązania
D. 3 rozwiązania
Zadanie 2 (0-1)
Dane jest równanie postaci
x^(3)-6x^(2)+11 x+c=0,quad" gdzie "c inR.x^{3}-6 x^{2}+11 x+c=0, \quad \text { gdzie } c \in \mathbb{R} .
Jeśli x=-1x=-1 jest pierwiastkiem tego równania to:
A. c=-6c=-6
B. c=1c=1
C. c=18c=18
D. c=6c=6
Zadanie 3 (0-1)
Funkcja f(x)=(a+1)x+a-2f(x)=(a+1) x+a-2 ma to samo miejsce zerowe co funkcja g(x)=3x+6g(x)=3 x+6. Zatem
A. a=2a=2
B. a=8a=8
C. a=-4a=-4
D. a=1a=1
Zadanie 4 (0-1)
W kartezjańskim układzie współrzędnych (x,y)(x, y) dane są dwie proste k:y=(1)/(2)x+8k: y=\frac{1}{2} x+8 oraz l:y=(2m-(3)/(2))x+7l: y=\left(2 m-\frac{3}{2}\right) x+7. Proste kk i ll są równoległe, gdy:
A. m=1m=1
B. m=-1m=-1
C. m=(2)/(3)m=\frac{2}{3}
D. m=-(2)/(3)m=-\frac{2}{3}
Zadanie 5 (0-3)
Oceń prawdziwość zdania. Wybierz P, jeśli jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.
Liczba 10^(2024)-310^{2024}-3
jest podzielna przez 3
P
F
ma 2024 cyfr
P
F
suma jej cyfr jest równa 7
P
F
jest podzielna przez 3 P F
ma 2024 cyfr P F
suma jej cyfr jest równa 7 P F| jest podzielna przez 3 | P | F |
| :--- | :--- | :--- |
| ma 2024 cyfr | P | F |
| suma jej cyfr jest równa 7 | P | F |
Zadanie 6 (0-2)
Jeżeli a=0,(8)a=0,(8) i b=0,(12)b=0,(12) to:
A. a+b=0,(20)a+b=0,(20)
B. a+b=1,(01)a+b=1,(01)
C. a*b=0,(96)a \cdot b=0,(96)
D. a*ba \cdot b jest liczba wy- mierną.
Zadanie 7 (0-1)
Zbiorem rozwiązań nierówności |x+4| > -2|x+4|>-2 jest:
A. O/\emptyset
B. R\\{-4}\mathbb{R} \backslash\{-4\}
C. R\mathbb{R}
D. R\\{4}\mathbb{R} \backslash\{4\}.
Zadanie 8 (0-3)
Poniższe działania połącz z wynikami:
log_(2)(log_(3)9+log_(3)9)\log _{2}\left(\log _{3} 9+\log _{3} 9\right)
A. 1,5
D. 0
3log_(2)(log_(2)8-log_(2)4)3 \log _{2}\left(\log _{2} 8-\log _{2} 4\right)
B. 5
E. 3
log_(10)(sqrt10)^(3)\log _{10}(\sqrt{10})^{3}
C. 1
F. 2
Odpowiedź:
1.- qquad\qquad 2. qquad\qquad 3. qquad\qquad
Zadanie 9 (0-3)
Funkcja ff określona jest wzorem
f(x)={[x^(2)," dla ",x < -2],[2x-3," dla ",-2 < x <= 3],[3," dla ",x > 3]:}f(x)=\left\{\begin{array}{lll}
x^{2} & \text { dla } & x<-2 \\
2 x-3 & \text { dla } & -2<x \leqslant 3 \\
3 & \text { dla } & x>3
\end{array}\right.
Dokończ poniższe zdania:
Dziedziną funkcji jest zbiór qquad\qquad
Zbiorem wartości funkcji jest zbiór qquad\qquad
Miejscami zerowymi są: qquad\qquad
Zadanie 10 (0-1)
Zbiorem rozwiązań nierówności sqrt(1-x) > x-3\sqrt{1-x}>x-3 jest zbiór
A. O/\emptyset
B. R\mathbb{R}
C. (-oo,1:)(-\infty, 1\rangle
D. (1,oo)(1, \infty).
Zadanie 11 (0-1)
Najmniejszą wartością funkcji f(x)=log_((1)/(2))(2x-x^(2))f(x)=\log _{\frac{1}{2}}\left(2 x-x^{2}\right) jest:
A. 0
B. -2
C. 1
D. -1 .
Zadanie 12 (0-3)
Oceń prawdziwość zdania. Wybierz P, jeśli jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.
Dany jest układ równań
istnieje liczba a inRa \in \mathbb{R} taka, że punkt (2a-5,a)(2 a-5, a)
jest rozwiązaniem tego układu
istnieje liczba a inR taka, że punkt (2a-5,a)
jest rozwiązaniem tego układu| istnieje liczba \(a \in \mathbb{R}\) taka, że punkt \((2 a-5, a)\) |
| :--- |
| jest rozwiązaniem tego układu |
P
F
dla każdego a inRa \in \mathbb{R} punkt (2a-5,a)(2 a-5, a)
jest rozwiązaniem tego układu
dla każdego a inR punkt (2a-5,a)
jest rozwiązaniem tego układu| dla każdego \(a \in \mathbb{R}\) punkt \((2 a-5, a)\) |
| :--- |
| jest rozwiązaniem tego układu |
P
F
punkt (2a-5,a)(2 a-5, a) nie jest rozwiązaniem układu
dla żadnej liczby a inRa \in \mathbb{R}
punkt (2a-5,a) nie jest rozwiązaniem układu
dla żadnej liczby a inR| punkt \((2 a-5, a)\) nie jest rozwiązaniem układu |
| :--- |
| dla żadnej liczby \(a \in \mathbb{R}\) |
P
F
"istnieje liczba a inR taka, że punkt (2a-5,a)
jest rozwiązaniem tego układu" P F
"dla każdego a inR punkt (2a-5,a)
jest rozwiązaniem tego układu" P F
"punkt (2a-5,a) nie jest rozwiązaniem układu
dla żadnej liczby a inR" P F| istnieje liczba \(a \in \mathbb{R}\) taka, że punkt \((2 a-5, a)\) <br> jest rozwiązaniem tego układu | P | F |
| :--- | :---: | :---: |
| dla każdego \(a \in \mathbb{R}\) punkt \((2 a-5, a)\) <br> jest rozwiązaniem tego układu | P | F |
| punkt \((2 a-5, a)\) nie jest rozwiązaniem układu <br> dla żadnej liczby \(a \in \mathbb{R}\) | P | F |
Zadanie 13 (0-1)
Rozwiązaniem równania 2^(64)x-8^(21)x=(16^(16)*(16^(4))^(4))/(2)2^{64} x-8^{21} x=\frac{16^{16} \cdot\left(16^{4}\right)^{4}}{2} jest:
A. x=2x=2
B. x=2^(64)x=2^{64}
C. x=2^(16)x=2^{16}
D. x=2^(4)x=2^{4}.
Zadanie 14 (0-1)
Równanie okręgu o środku w punkcie S=(10,-3)S=(10,-3) stycznego do prostej o równaniu y=-(1)/(4)x+1y=-\frac{1}{4} x+1 ma postać:
Odp.
Zadanie 15 (0-1)
Liczba root(3)((-64)/(8))*root(4)(16)+4\sqrt[3]{\frac{-64}{8}} \cdot \sqrt[4]{16}+4 jest równa
A. 8
B. -4
C. 4
D. 0
Zadanie 16 (0-1)
Dana jest nierówność ||x|-3| <= 1||x|-3| \leqslant 1. Zbiorem rozwiązań tej nierówności jest:
A. (:-4,4:)\langle-4,4\rangle
B. O/\emptyset
C. (:-4,-2:)uu(:2,4:)\langle-4,-2\rangle \cup\langle 2,4\rangle
D. (:-2,2:)\langle-2,2\rangle
Zadanie 17 (0-1)
Dane są wielomiany W(x)=(a+b-1)x^(3)+3x^(2)-3x+2b-2W(x)=(a+b-1) x^{3}+3 x^{2}-3 x+2 b-2 oraz V(x)=3x^(3)-3x^(2)+3x-4V(x)=3 x^{3}-3 x^{2}+3 x-4. Suma tych wielomianów jest wielomianem zerowym. Zatem:
A. a=3,b=1a=3, b=1
B. a=3,b=-1a=3, b=-1
C. a=1,b=3a=1, b=3
D. a=5,b=-1a=5, b=-1.
Zadanie 18 (0-1)
Szósty wyraz ciągu arytmetycznego (a_(n))\left(a_{n}\right) jest równy zero, wówczas suma a_(1)+a_(2)+dots+a_(11)a_{1}+a_{2}+\ldots+a_{11} jest:
A. liczbą dodatnią
B. liczbą ujemną
C. zerem
D. większa od 5 .
Zadanie 19 (0-2)
Suma wszystkich pierwiastków równania x^(3)-2x^(2)-25 x+50=0x^{3}-2 x^{2}-25 x+50=0 jest:
A. liczbą pierwszą
B. liczbą wymierną
C. liczbą ujemną
D. równa zero.
Zadanie 20 (0-1)
Niech f(n)f(n) oznacza liczbę dzielników liczby naturalnej nn. Zatem f(2^(2)*3^(2))f\left(2^{2} \cdot 3^{2}\right) jest równe:
A. 6
B. 7
C. 8
D. 9 .
Zadanie 21 (0-1)
Dane są liczby: x=2sqrt8-2x=2 \sqrt{8}-2 i y=sqrt8-1y=\sqrt{8}-1. Wartością wyrażenia: |y-x||y-x| jest liczba:
A. 1-sqrt81-\sqrt{8}
B. sqrt8-1\sqrt{8}-1
C. -sqrt8+3-\sqrt{8}+3
D. sqrt8-3\sqrt{8}-3.
Zadanie 22 (0-1)
Przekątna czworokąta ma długość 12 cm i dzieli go na dwa trójkąty, z których jeden ma obwód 24 cm , a drugi 21 cm . Obwód tego czworokąta wynosi:
A. 33 cm
B. 45 cm
C. 24 cm
D. 21 cm .
Zadanie 23 (0-1)
Punkty A,B,CA, B, C leżą na okręgu o środku OO. Kąt ACBA C B ma miarę 28^(@)28^{\circ}.
Zatem kąt OBAO B A ma miarę:
A. 28^(@)28^{\circ}
B. 56^(@)56^{\circ}
C. 68^(@)68^{\circ}
D. 62^(@)62^{\circ}.
Zadanie 24 (0-2)
Dwie styczne do okręgu o promieniu sqrt3\sqrt{3} przecinają się w punkcie PP. Punkty AA i BB są punktami styczności. Kąt wpisany w okrąg oparty na łuku ABA B ma miarę 60^(@)60^{\circ}.
Wówczas:
A. |AP| < |BP||A P|<|B P|
B. |AP| > |BP||A P|>|B P|
C. |AP|=|BP||A P|=|B P|
D. |AP| >= |BP||A P| \geqslant|B P|.
Zadanie 25 (0-3)
Oceń prawdziwość zdania. Wybierz P, jeśli jest prawdziwe lub F, jeśli jest fałszywe.
Dany jest trójkąt rozwartokątny. Wówczas:
Cosinus jednego z kątów tego trójkąta
jest liczbą ujemną.
Cosinus jednego z kątów tego trójkąta
jest liczbą ujemną.| Cosinus jednego z kątów tego trójkąta |
| :--- |
| jest liczbą ujemną. |
P
F
Cosinus żadnego z kątów tego trójkąta
nie może być równy zero.
Cosinus żadnego z kątów tego trójkąta
nie może być równy zero.| Cosinus żadnego z kątów tego trójkąta |
| :--- |
| nie może być równy zero. |
P
F
Cosinus jednego z kątów tego trójkąta
może być większy niž 1.
Cosinus jednego z kątów tego trójkąta
może być większy niž 1.| Cosinus jednego z kątów tego trójkąta |
| :--- |
| może być większy niž 1. |
P
F
"Cosinus jednego z kątów tego trójkąta
jest liczbą ujemną." P F
"Cosinus żadnego z kątów tego trójkąta
nie może być równy zero." P F
"Cosinus jednego z kątów tego trójkąta
może być większy niž 1." P F| Cosinus jednego z kątów tego trójkąta <br> jest liczbą ujemną. | P | F |
| :--- | :---: | :---: |
| Cosinus żadnego z kątów tego trójkąta <br> nie może być równy zero. | P | F |
| Cosinus jednego z kątów tego trójkąta <br> może być większy niž 1. | P | F |
Zadanie 26 (0-3)
Dana jest funkcja f(x)=NWD(x,3)f(x)=\operatorname{NWD}(x, 3) dla x in{1,2,3,4,5,6,7,8,9}x \in\{1,2,3,4,5,6,7,8,9\}, gdzie zapis NWD(x,y)\operatorname{NWD}(x, y) oznacza największy wspólny dzielnik liczb x,yx, y.
Naszkicuj wykres funkcji.
Podaj zbór wartość funkcji g(x)=f(x+3)-2g(x)=f(x+3)-2.
Czy funkcja ff jest monotoniczna? Odpowiedź uzasadnij.
Zadanie 27 (0-5)
Na konkurs matematyczny „Na rok przed maturą" zamówiono kolorowe długopisy. W kartonie znajdowało się 5000 długopisów z czego 5%5 \% było uszkodzonych. Ile uszkodzonych długopisów należało wyjaćć z kartonu, aby wśród pozostałych było mniej niż 1%1 \% uszkodzonych?
Wyznacz iloraz nieskończonego ciągu geometrycznego o wyrazach różnych od zera, w którym każdy wyraz jest 4 razy większy od sumy wyrazów następujących po nim.
Zadanie 30 (0-5)
Dany jest trójkąt ABCA B C, w którym |AC|=17|A C|=17 i |BC|=10|B C|=10. Punkt DD leży na boku ABA B tego trójkąta i dzieli ten bok na dwa odcinki ADA D i BDB D takie, że